Hyvä lukija,

olen ollut kasvissyöjä (lakto-ovovegetaristi) jo vuodesta 1996 lähtien. Itse asiassa kalan jätin jo syksyllä 1995, mutta sittemmin jäivät myös kana ja lopulta lihakin katosi syyskuun puolivälissä 1996, opiskelijatovereideni avustuksella. Olin jo yläasteella päättänyt ryhtyväni kasvissyöjäksi. Kuitenkin olen tietyllä tavalla vääränlainen kasvissyöjänä, joten lempiruokaani ovat erityisesti kasvislasagnet. Tietenkin on ollut aikoja, jolloin on pitänyt syödä sitä kasvisruokaa, mitä on tarjolla.

Menin tänään kokeilemaan, miltä maistuu feta-kasvispaistos. Ja tulos oli vähintäänkin hyvä. Ennakkoluuloni ovat oliiveja kohtaan melkoiset, mutta kypsennettynä nekin maistuivat hyvältä. Fetaa en kyllä juuri nähnyt, mutta eipä se paljon haitannut.

Olen saanut kommentteja kasvisruokavaliotani kohtaan. Olen aika tiukkapipo siinä, etten halua käyttää kuolleita eläimiä ravinnokseni missään muodossa. Siispä liivate, liemikuutiot (paitsi kasvisliemikuutio), karmiini eli E 120 ja tietenkin kaikki liha, kala, kana ja äyriäiset ovat pannassa, kuten juustot ja rahkat, joissa on eläinperäistä juoksutetta. Aina tietenkään en voi välttää esimerkiksi liivatetta tai juoksutetta, jos sitä on valmiiseen ruokaan laitettu raaka-aineen kautta.

Nykyisin olen jo niin tiukkapipo, etten halua käyttää tuotteita, jossa on D3-vitamiinia eli kolekalsiferolia. Kyseinen vitamiini on eristetty lampaan villasta. Asia ei sinänsä haittaisi minua, jos se olisi peräisin keritystä elävän lampaan villasta. Valitettavasti se voi olla lähtöisin teurastetusta lampaasta, ja sitä en tahtoisi oikein tukea.

Moni haukkuu minua siitä, että saan puutostauteja jne. Syön kuitenkin monipuolisesti, ja kuitenkin monen mielimotkotus tuntuu koskevan kalaa. Muistan ne moninaiset kerrat, kun koulussa jouduin ruokailun jälkeen menemään vessaan oksentamaan kalaruuan. Onneksi lukiossa ollessani kouluravintolan väki ymmärsi, että minun oli parempi jättää se kala sikseen ja syödä lihaa (olin silloin vielä sekasyöjä).

Erikoista on sekin, että kysyessäni kasvisruokaa, minulle annetaan tiedoksi: "Juu, meiltä löytyy kalaa ja kanaa". Ihmettelen, missä näiden ihmisten ymmärrys on. Samoin voin pohtia, onko biologian tunnit tulleet nukutuiksi vai jopa lintsatuiksi.

Oma ennakkoluuloisuuteni koskee vielä esimerkiksi chiliruokia. Olen mausteille aika herkkä, ja miedosti tulinen ruoka on minusta polttavaa. Ja samoin kuullessani sanan 'wok' alan epäröidä, onko tuo sittenkään sopivaa minulle. Thairuokiin minulla on erityinen varaus: niiden kasvisruuissa käytetään erittäin usein kalakastiketta. Miksihän nykyään kierrän nuo paikat kaukaa?

Kuitenkin, hyvät lukijat, syökää kasvisruokaa, ja nauttikaa siitä! :)

Terveisin,

Jukka